Vi får hvert år en håndfull spørsmål fra foreldre angående BrøttumLAN. De har vi nå samlet her.
Skulle det likevel være noen spørsmål så kan du benytte vårt kontaktskjema, eller sende en epost til post at brottumlan.no

Er det noen aldersgrense for å delta?

Nei, vi har valgt å ikke sette noen nedre aldersgrense. Det er du som kjenner ditt barn best, og best avgjør om hun/han er egnet til å delta. Ved å lese gjennom dette dokumentet får du et litt bedre inntrykk av hvordan et lan foregår. Husk at det er fult mulig å komme på besøk å se. Deltagerne trenger ikke overnatte. Du kan også sende med dem en mobiltelefon, hvis de ikke har egen. Gjør dem også oppmerksom at de kan komme til InfoDesk hvis det er noe de lurer på. Den er bemannet nesten hele døgnet.

Er det trygt?

Vi hadde ikke arrangert lan hvis vi ikke hadde ment det. Dette er den femtende gangen vi arrangerer og på bakgrunn av det sier vi ja, det er trygt å delta på BrøttumLAN. Noen personlig garanti for deltagerne kan vi ikke gi, men vi gjør alltid vårt ytterste for at alle deltagere skal ha det bra, og oppleve dette som et morsomt ungdomsarrangement. Både politi og brannvesen vet at det foregår lan på Brøtheim, de kommer innom en tur å ser til oss, hvis de har tid. Vi har også et godt trent medic-crew som er tilgjengelig hele døgnet.

Hvor mange er det der?

Antall deltagere varierer fra år til år, i fjor var vi 110.

Er det lov å komme å se?

Gjerne! Det er fult mulig og komme å se, dørene er åpne hele døgnet. Før var det vanlig å se foreldre dukke opp stadig vekk, dette ser vi desverre det blir mindre og mindre av. Kom gjerne innom!

Hvordan er det med mat og drikke?

Vi stiller med mikrobølgeovn, pizzaovn og vannkoker. Av drikke går det mye i brus og energidrikk, vi deler også ut gratis vannflasker og frukt hos InfoDesk. Det er selvfølgelig nulltolerense ovenfor alkohol.

Er det noe sted å sove?

Ja, i år blir soveområdet i underetasjen på Brøtheim.

Sitter ungdommene sammen med noen de kjenner?

Via våre nettsider kan de velge en plass i salen sammen med kjente.

Hva vil det si å være crew? Hvem kan være det?

Å være crew betyr at du er med å arrangere lanet. Alle som vil kan søke crew, crewarbeid er veldig moro og ikke minst lærerikt. Vi anbefaler alle som synes det høres morsomt ut om å søke, dette gjøres via våre nettsider øverst til høyre. Der finner du også mer informasjon om de forskjellige crewene.

Hvor mye koster det, og hva går pengene til?

Hvis man forhåndsbetaler innen 5. November koster det 300 kroner per deltager. Etter denne fristen koster det 400 kroner. Vi får også støtte fra Hyperion som deler ut statlige midler til denne typen ungdomsaktiviteter.

Pengene går til følgende:

Leie av lokale og lager

Teknisk utstyr:
Det kreves mye utstyr for å kunne koble opptil 130 maskiner mot internett. Før deltagerne kommer med sine pcer er det allerede utstyr i salen for over 500 000kr.

Internettaksess:
Vi har en dedikert 40 Gbps linje levert av Eidsiva Bredbånd.

Premier:
Vi holder konkurranser i løpet av lanet. Vinnere blir premiert med pengepremier eller sponsormatriell.

Annet:
Videre trengs det blant annet: inngangsbånd, vaskeutstyr, crewklær, domene og webhosting, kjøkkenutstyr, bord osv..


Alle i crew gjør en frivillig innsats og vi tjener ingenting selv. Overskudd blir overført til neste arrangment.